/museum

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
14. Törnrosa, sagan dansen drömmen 2017
Dansmuseet, Stockholm
Utställningsproducent: Eva-Sofi Ernstell
Utställningsarkitekt / foto: Johan Rosenqvist
Beskrivning av arbetsprocessen
Mer om sagan och utställningen ->
”Det var en gång för länge sedan i ett land långt borta…”
Törnrosa är en av världens mest älskade sagor och en av de största klassiska baletterna. Den medeltida berättelsen om den sovande prinsessan har omarbetats under historiens lopp. Nu får den nytt liv på Dansmuseet.
Törnrosa – saga, dans och drömmar är en utställning för hela familjen där den välkända sagan berättas med illustrerade boksidor i storformat och fantasifulla miljöer. Samtidigt visas spektakulära kostymer från tre olika uppsättningar av baletten Törnrosa. Tyngdpunkten i utställningen är Ryska Balettens Törnrosa i London 1921. Även Yngve Gamlins kreationer till Törnrosa på Kungliga Operan 1955 ställs ut.
Illustrationerna i utställningen är skapade av Augustnominerade Lena Sjöberg.
Utställningen vänder sig till både barn och vuxna.


Recension i Svenska Dagbladet: 
https://www.svd.se/tornrosas-kostymer-ar-en-fest-for-ogat/i/senaste/om/kultur

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
13. Visdom i marmor och graffiti 2016
Medelhavsmuseet
Medelhavsmuseet i samarbete med elever på Lillholmsskolan i Skärholmen, 
bildlärare Sten Carnevall och Unga berättar
Producent: Johanna Väpnargård
Utställningsarkitekt / foto: Johan Rosenqvist
 

loading...

Hur lika är vi de gamla romarna i våra tankar kring livets mening? Det har eleverna på Lillholmsskolan i Skärholmen utforskat i utställningen Visdom i marmor och graffiti.

Arbetet inleddes med att eleverna, som går i årskurs 8, fick ta del av Medelhavsmuseets utställningar. Under sina SO-lektioner har de sedan fått stifta bekantskap med den rika skatt av latinska visdomsord, sentenser, som finns bevarade från romartiden. Varje elev har valt en äldre sentens som på något sätt talar till dem, tvärs genom årtusendena, och ett nutida visdomsord som de har funnit eller formulerat själva.

Under bildlektionerna har de gestaltat sina sentenser och visdomsord i både klassisk form, ristat i imiterad marmor, och i nutida graffitiform. Elevernas personliga reflektioner kring varför de valt de olika sentenserna står i centrum. Berättelserna visar hur vi människor både nu och då med hjälp av orden försöker förhålla oss till livet.

Utställningen är ett samarbete mellan Världskulturmuseerna, Unga Berättar och Lillholmsskolan. Projektet omfattar skolämnena bild, svenska och SO.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
11, 12. Kvinnliga Pionjärer 2015
Svensk form under mellankrigstiden.
Nationalmuseum på Läckö slott
, Lidköping och Kulturhuset, Stockholm
Medverkande formgivare: Olga Lanner, Maja-Lisa Ohlsson, Märta af Ekenstam, Estrid Ericson, Anna Petrus, Marie-Louise Idestam Blomberg, Astri Bergman Taube, Wilhelmina Wendt, Kitty von Otter, Sylvia Stave, Gerda Strömberg, Tyra Lundgren, Louise Adelborg
Uppdragsgivare: Nationalmuseum
Utställningsproducent: Magnus Olausson, Maria Perers
Utställningsarkitekt: Johan Rosenqvist
Fotograf Linn Ahlgren / Nationalmuseum
 

loading...

SWEDISH DESIGN IN BETWEEN THE WARS 
Swedish design flourished between the world wars, a period that became known as Swedish Grace. With few exceptions, the role of women is rarely highlighted. Modernism emphasised the lone artist genius, almost always a man. Another reason why women were overshadowed could be that several of them worked for companies that promoted their trademark rather than individual artists. After the Second World War, a new generation of artists and craftspersons emerged. The older generation, men and women alike, were forgotten. Moreover, notions of good taste meant that the National museum was biased against 1920s design for many years. This was a disadvantage to women designers. Since 2012, however, the Museum is actively collecting women pioneers of design. 

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
10. Vapen och rockar - vapensamlingen kompletteras med uniformer 2012

Armémuseum, Stockholm

Utställningsproducent: Maria Skans

Utställningsarkitekt / foto: Johan Rosenqvist


Vapnens tekniska utveckling och uniformers prakt under 200 år.
Vapenutställningen med äldre vapen har kompletterats med uniformer ur museets egna samlingar och illustrerar hur uniformsmodet förändrats under 1700- och 1800-talen. I ”Vapen & rockar” visas uniformer och vapen som använts av olika truppslag i svenska armén. Skillnaden mellan husarer och dragoner, linjeinfanteri och jägare samt deras olika användningsområden blir belysta genom utrustningen.
Uniformer. Från mer praktiska bruksuniformer till stiliga rockar med enorma huvudbonader. I utställningen Vapen & Rockar kan du följa modets växlingar under 1700- och 1800-talet.
Vapen. I utställningen ser du också många olika varianter av vapen. Från sablar, värjor och bajonetter till karbiner, musköter och pistoler. Här kan du fördjupa dig i den tekniska utvecklingen av till exempel avfyrningsanordningarna – från 1600-talets luntlås, via hjullås, snapplås och flintlås till 1800-talets slaglås.
Modellkammaren. I Modellkammaren ser du miniatyrer i skala 1:8 av vagnar och kanoner. Modellerna har använts i undervisningen av blivande artilleriofficerare. De är väldigt detaljerade och all tillhörande utrustning, ner till minsta spade, finns med.
Prova på. Hur tung är en musköt? I utställningen kan du prova att hålla i vapen från olika århundraden och se skjutprov i tvål, trä och stålplåt. Du kan också prova uniformsrockar av olika slag.  

Länk till DigitaltMuseum: https://digitaltmuseum.se/021105857193/vapen-rockar 
 

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
9. August Strindberg 2012

Nordiska Museet

Ombyggnad av utställning med måleri, foto och originalmanuskript av August Strindberg.

Utställningsproducent: Klas Rabe

Sakkunnig Strindberg/texter: Sigrid Eklund

Utställningsarkitekt / foto: Johan Rosenqvist


Ombyggnad och uppgradering av utställning med Strindbergs ockulta dagbok (både i original och digitaliserad), originalmålningar, foton m.m. En utgångspunkt var att få utställningsrummet att fungera på ett bättre sätt då rummet utgör en kommunikationsyta, en korridor, mellan två trapphus och olika utställningar. Målet var också att få besökaren att stanna upp i utställningen och inte bara passera som det fungerade tidigare. Balkongen görs tillgänglig att gå ut på för utblick över museets ljushall. De två väggfasta montrarna för målningarna integreras helt i scenografin, vilket får dem att verka nya. Strindbergs fotografier och miljöbilder användas som dekorativa tryck på folieringen. Bilder som Strindberg själv tagit samt från från miljöer där han bott och verkat som Dornach, Klammschlucht, Kymmendö, Paris, Berlin, Gersau i Schweiz samt Tegnérgatan.

Kärnbudskap i utställningen:
- Strindberg hade många sidor
- Strindberg var ett slags universalgeni
- ett kalejdoskop som ständigt prövade nya mönster och färger
- ett prisma som med många uttryckssätt reflekterade den omvälvande tid han levde i

För att skapa kontrast mot museets arkitektur, men även, och framför allt, för att levandegöra dramatikern, katalysatorn, rebellen, neurotikern och familjefadern Strindberg som den intressanta person han var byggs en scenografi med väggar av facetter där bilder, foton och text integreras till en intresseväckande helhet. Facetterna kan liknas vid formerna av ett stealthflygplan som far fram i dubbla ljudhastigheten, utan att synas på någon radarskärm. Lite som August själv, som plötsligt dyker upp i nya sammanhang. I museets projektbeskrivning finns meningen ”Formen ska ge en känsla av att inte vilja bindas in, en känsla av konflikt och förändring.”. Strindbergs utställda föremål skall kollidera med scenografin på ett givande sätt, samt skall scenografin i sin tur kollidera med museets arkitektur. Foton tagna av Strindberg själv visas även på två skärmar inbyggda i vägg. Strindbergs familjebilder, självporträtt m.m. visas som ett bildspel där varje bild gör en åkning på djupet och i sidled.  


https://www.nordiskamuseet.se/utstallningar/strindberg

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
8. Kunglig Vintage 2011 

Livrustkammaren, Stockholm
70 st Haute Coutureklänningar burna av prinsessor och drottningar

Utställningsproducent: Annemarie Dahlberg

Utställningsarkitekt: Johan Rosenqvist
Foto bildvepor/utställning: Johan Rosenqvist


Om Kunglig Vintage
I Kunglig Vintage presenteras fantastiska klänningar i vackra färger, skapade av sin tids stora modeateljéer som Märthaskolan, NK:s franska damskrädderi, Augusta Lundin och Tunborg. Klänningarna utgör den större delen av Livrustkammarens samling av kungligt dammode från 1900-talets början fram till 1970. Vintage är idag en populär modetrend där återanvändning av äldre kvalitetsplagg ger möjlighet att skapa sin egen unika stil på ett miljömedvetet sätt. Ateljésydda coutureplagg från 1900-talet är därför attraktiva fynd i dagens vintagebutiker.
Tankar om Kunglig Vintage ->
 

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
7. Smycken av Rosa Taikon  21/9 2011 - 8/1 2012 

Nordiska Museet, Stockholm
Smycken av Rosa Taikon

Utställningsproducent: Eva Lundin
Utställningsarkitekt: Johan Rosenqvist
Foto bildvepor och pressbilder: Karolina Kristensson

Foto: Johan Rosenqvist

http://www.nordiskamuseet.se
 

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
6. Design Sigvard Bernadotte 2011  
Läckö Slott, Lidköping

Sigvard Bernadottes silver- och industridesign.

Uppdragsgivare: Nationalmuseum

Utställningsproducent: Micael Ernstell
Utställningsarkitekt / foto: Johan Rosenqvist
Länk till artikel i GP
http://www.gp.se/
 

loading...

Industrial design is not an outside makeup to get a given product to look more modern. It is a far more thorough process that begins with a lengthy analysis of the inner and outer, its distribution characteristics and its ability to survive in competition with other makes in the same area."
Sigvard Bernadotte in 1958
 
B&B and Bernadotte Design were todevelopsustainableandtimelessdesign. In some cases they succeeded. Many products produced unusually long. They can be role models for today's designers. To conserve resources and create products that is not thrown away after a short time.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
5. Tidens Form 2008 

Nationalmuseum
Urets form och historia under 500 år

Utställningsproducent: Mikael Ernstell

Utställningsarkitekt: Johan Rosenqvist
Ljussättning: Mikael Settergren

Foto: Johan Rosenqvist
Artikel tidningen Åland
SvD-artikel

Text om tid och tankar om formgivning. Ur katalog till utställningen

 

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
4. Gustav Vasa tur & retur, Svenska folkets kungaminnen 2003

Livrustkammaren, Stockholm

Producent: Ann Grönhammar intendent
Utställningsarkitekt / foto: Johan Rosenqvist

Vilka konkreta spår har den svenska monarkin egentligen avsatt bland folket? 
Hundratals föremål har spårats upp via privatpersoner, museer och hembygdsgårdar i hela landet. Det är allt från juvelbeströdda smycken utdelade som gåvor av kungliga personer till träflisor från sängar och gravkistor där historiens kungar vilat. Genom de små tingen förmedlas folkets berättelser om möten med de kungliga och om kungahusets roll i samhället.
Artikel ur DN 2003-09-29
https://www.dn.se/arkiv/kultur/sa-minns-folket-de-kungliga/?forceScript=1&variantType=large

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
3. Drottning Kristinas Fragment 2002

Livrustkammaren, Stockholm
Utställning med svepningsfragment från Drottning Kristinas sarkofag
i Rom med bevarandeteknisk forskning kring dem.

Producent: Intendent Eva-Sofi Ernstell
Utställningsarkitekt / foto: Johan Rosenqvist
 

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
2. Reternity 1996

Nationalmuseum, Stockholm

Torbjörn Lenskogs designsamling kommenterad av 7 konstnärer.

Producent: Futurniture och Micael Ernstell, Nationalmuseum
Utställningsarkitekt: Johan Rosenqvist, Futurniture

Foto: Johan Rosenqvist
 

loading...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
1. Ett Hästliv 2000

Livrustkammaren

Linde Klinkowström von Rosens ryttarfärder genom Europa på hästen Castor på 30-talet.

Producent: Intendent Eva-Sofi Ernstell

Formgivning: Johan Rosenqvist

loading...